h1

Om att slänga ut barnet med badvattnet- eller kulturen med budgetunderskottet

april 6, 2016

Gotland är ett attraktivt resmål och dess rika kultur den främsta inkomstkällan för öns näringsliv. För inte så länge sedan marknadsfördes ön med sol och bad. Så är det inte längre, det är billigare att resa till solen vid Medelhavet. Nu är öns främsta varumärke kulturen.
Många framstående utövare har växt upp här, Ainbusk, Babben, Sonja Åkesson. Ryktbara författare som Håkan Nesser, Lars Norén, Teodor Kallifatides, Kjell Espmark verkar här, bland konstnärerna märks Karin Mamma Andersson, Dan Wolgers, Björn Erling Evensen. Inom film och teater är Fåröbon Ingmar Bergman den eviga fixstjärnan.
Men var finns de unga löftena? De lämnar ön och söker sig till regioner som ekonomiskt stöttar sina begåvningar, till Stockholm, Skåne, Västra Götaland.
Regionen har sänt ut en ny kulturplan för 2017-2020 på remiss. Den är i många stycken en riktigt bra plan. Ordet kvalitet finns åter med. Kulturskaparna på ön (i film, dans, konst, hantverk och design, musik, teater) har engagerats. Allas åsikt är dock att regionen måste se till att samverkan sker och att den ekonomiskt stödjer de professionella med uppdrag, replokaler, billiga scener. Idag går alla tillgängliga medel oavkortat till länsinstitutionerna. Kulturskaparna blir utan.
En extra pott för de professionella, de som ger ön lyskraft också framgent! Hur ska det ske med en total budget som går med stora underskott? Med en kulturbudget som sannolikt ytterligare kommer att skäras i?

Stockholm stödjer sina konstnärer bland annat med ateljéer, 580 stycken. Nu aviseras ytterligare 300 nya. Nya kulturlokaler ska komma till. ”När en stad växer är viktigt att konsten inte hamnar på efterkälken då blir staden sämre”.
Stockholm löser delvis finansieringen med 1%-regeln (1% av alla byggkostnader går till konstnärlig utsmyckning). Medlen är viktiga, på dem tummas inte. Det kan röra sig om stora pengar och de kommer nu att användas både till uppdrag och till sådant som skapar förutsättningar för konstnärerna att välja Stockholm.
Gotland borde göra likadant. Tumma aldrig på 1%-regeln, reservera medlen oavkortat till de professionella, hjälp dem med lokaler, marknadsföring, uppdrag.
För närvarande byggs den nya kryssningskajen för 250 miljoner, det mesta går till entreprenören Per Aarsleff A/S i Danmark. 1% av byggkostnaden är 2, 5 miljon till konsten. Finns de alls? Eller ”glömde” Teknikförvaltningen att avsätta medlen?
Kulturen är Gotlands främsta lockbetet i marknadsföringen. Samtidigt har l Form- och designutbildningen lagts ned och Gotlands Dansutbildning. Inga medel finns för Konstskolan. Det är hög tid att tänka om! Avsätt en rejäl pott till dem som åstadkommer lyskraften. Höj Kulturnämndens anslag. Så att de professionella stannar och unga förmågor väljer att bosätta sig här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: