h1

Ny utställning på Körsbärsgården 3 juli kl 14 Wosene Worke Ett nytt alfabet

juni 17, 2018

Har samtidskonsten bättre förutsättningar att skapa gemenskap på landsbygden än i storstan? Kan konstnärliga uttryck kopplas ihop med ekologi och hållbarhet? Kan konstnärens förmåga att tolka omvärlden också ge bättre förutsättningar till integration av främmande kulturer och synsätt?

På Körsbärsgårdens Konsthall har vi prövat detta i utställningsform och i konstskola med barn/unga under några år. Nästa år går vi vidare med utställningsprojektet Africa Now där vi vill försöka skapa gemenskap i glesbygd kring hållbarhetsfrågor utgående från kasserade material och enkla tekniker. Konstnärerna El Anatsui, Naomi Wanjiku Gakunga, Olumide Onadipe, Armand Boua från Ghana, Kenya, Nigeria, Elfenbenskusten arbetar alla med återvinning av dumpat material från västvärlden i sina hemländer. Tillsammans med de boende i hembyarna nyttjar de allt från kapsyler/konservburkar till plåt, gummidäck och kartong.

Nu tänker vi oss att konstnärerna tillsammans med barnen på Konstskolan ska göra en manifestation i uppfinningsrikedom, fantasi och kreativitet, tanke och hand får lika värde, konst och teknik samma utrymme. I det kreativa arbetet uppstår nya världar, broar byggs över länder och kulturer samtidigt som deltagarna ges kunskap i återanvändning och hushållning med våra gemensamma resurser. Vi hoppades kunna starta redan i sommar men tiden var för knapp för att få fram ekonomi för satsningen. Vi inser att jobba internationellt tar tid. Och det är kostsamt.

Men Wosene Worke med ursprung från Etiopien kommer till ön! Han var en av pionjärerna under det tidiga 70-talet som arbetade med återvinningsmaterial. Just nu finns hans konst i tullen. Men vi hoppas att allt finns på plats hos oss om 14 dagar.Wosene Kosrof_Blue Note

Vernissage tisdag 3 juli kl 14

Worke (född 1950) växte upp i Addis Addeba, Likt El Anatsui kom han tidigt att använda sig av avfallsmetall som han återanvände i sina skulpturer, som en kommentar till västvärldens konsumtion och överflöd som dumpats på den afrikanska kontinenten.

Stipendier förde honom till USA där han kom att utveckla den etiopiska kulturen på annat sätt, i första hand i ett abstrakt målande med hemlandets skrivna språk, amharic som främsta verktyg. Amharic utvecklades i måleriet till abstrakt samtidskonst. Språket blir visuellt med Workes starka afrikanska färgkombinationer och med ett upplägg som liknar jazzens metodik med ögonblickens improvisationer och mimik. Teman som hungersnöd, behovet av solidaritet och Martin Luther King jr återkommer i hans abstrakta värld som uråldriga tecken på förfädernas språk. Hans konst är inte politisk men verken berör teman som Witness, Words of Justice, Migrations. Fattigdom, hungersnöd, rättvisa återkommer liksom de hemlösas situation och utanförskap i USA.

USA och Kalifornien är sedan länge hans nya hem. Konstnärer som

Paul Klee, Robert Motherwell och Willem de Koonig inspirerar och ger impulser.Wosene_MonumentOfWords.74x76

Numera är han representerad på de stora museerna världen över, han ställer ut i USA, Afrika, Japan och i Europa. New York Times, Washington Post och The Financial Times hyllar honom. Nu kommer hans verk till Körsbärsgården. Hans gallerist Rakeb Sile på October Gallery inviger.

Worke är först ut i Körsbärsgårdens stora konst- och kultursatsning kring hållbarhet och integration för barn och vuxna med avstamp i Afrika.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: